Rozšířené hledání} Informace o členství Kontaktní informace Seznam uživatelů Kalendář Spřátelené weby Honda-club.cz Přihlásit se k emailu
[2]
Linka Uživatelské skupiny Linka Galerie avatarů Linka Kdo je online Linka
Linka Jak se stát členem klubu Linka Stáhnout stanovy sdružení Linka Výhody pro členy klubu Linka
  Články
 
  Jednoduchá elektronika pro zapnutí denního svícení na C7G
  Sekce: Jak na to
  Zaslal:  19.10.2017 , 15:12
   
AUTOR: PetrRa
Založen: 28.5.2015
Články: 1
Komentáře: 0

Hodnocení: 5.00/5.00 [1]

Technika Jak na to Klub Srazy a výlety Novinky a historie Partneři Můj příběh

   Článek  Strana 1 z 1
  
Denní svícení - DRL (Daytime Running Lights)
schema zapojení (text se odkazuje na C7G 5D 2001)




Zapnutí denního svícení (potkávaček) po nastartování motoru - zde na HC - (pokud jsem našel) řeší jediný článek, bohužel pro c6g (anglán). Tam je použito relé (krabička z GM), které přímo spíná světla.

Analogické zapojení na C7G by vedlo na vypálení "kombinovaného spínače světel" (Combination Light Switch), neboť na C7G je komb.spínač zapojen obráceně a spíná relátka světel proti zemi ( +12V z baterky by tak šlo přes komb.spínač přímo do zkratu ) .

Původně jsem chtěl použít stejnou krabičku z GM, ale spínat relátka dalším relé mi přišlo hloupé. Nakonec jsem celé vyřešil jedním tranzistorem a dvěma diodami (náklady 21Kč = 18+ 2x 1.50).
Pokud by to chtěl někdo realizovat, tak následující popis a vyobrazení by myslím měly stačit každému, kdo umí lespoň trochu zacházet s hrotovou páječkou (tedy i pájet:-)



Popis schematu - Obr.1 :




Jako vstupní signál, určující, že motor už běží, je použita indikace tlaku oleje (SV2/Oil_Press_Ind.) - na budíkách (Gauge) je to pin B9.
-- Olejnička svítí ==> B9= 0V (tj. spínač sepnut)
-- Olejnička zhasla ==> B9=12V (tj. spínač rozepnut - motor běží)

Napětí na G (řídící elektroda tranzistoru T1) tranzistor otevře (sepne červeně označené body) a obě diody D1,D2 připojí k Zemi (Gnd). Tím se sepnou obě relátka (Head Light Relay a Tail Light Relay) a rozsvítí jak potkávačky tak poziční světla (viz také Obr.2).

Odpor R2 (M1 == 100 KOhm) přidržuje tranzistor zavřený i pokud přerušíme signál od B9 (např. vypínačem pro vypnutí DRL - já ho tam nemám). Zenerka ZD1 (15V) a odpor R1 (1 KOhm) tam jsou pro "outlocitný" jako ochrana proti případným napěťovým špičkám z rušení (fungovat to bude i bez toho).

(Následující odstavec - tj. připojení indikátoru DRL lze vypustit)
Odchozí signál "DRL Indikátor" rozsvítí LEDku, indikující rozsvícená světla při zapnutém DRL. Já jsem to dobastlil do budíků na místo neosazené LEDky vyvedené na pin A2 a proškrábal okýnko v začerněném panelu (viz Obr.8 a 9).




Obr.2 Připojení ke konektoru komb.spínače světel (schema ze servisního manuálu "2001 Honda Civic Repair...")"




Obr.3 Konektor komb.spínače světel (podle téhož manuálu - jsou tam ale navíc zapojeny piny 2,10,11 - ví Bůh, co na nich je - ty dráty tam opravdu jsou).




Obr.4 Praktická realizace na "bastl-desce" 11x40mm
Pokud byste použili podobnou (tj. s prokovenými otvory), je nutné tranzistor podložit izolací, aby se nedotýkal prokovených otvorů (nastal by zkrat na zespodu umístěné součástky !) Pokud použijete jednostrannou bastl-desku (např z GM), nic izolovat nemusíte.

Poznámka: Odpory R1,R2 (rozměrově) lze použít jakékoli, které se tam vejdou - tedy i s drátovými vývody.




Obr.5 Výsledné připojení:
Ke konektoru komb.spínače jsou dráty připájeny zezadu - po povysunutí pinu z konektoru. Na destičku lze kabely připájet i přímo, tj. bez konektorů, ale chtěl jsem, aby to šlo sundat. Pokud rezignujeme na ochranné ZD1,R1, pohodlně by to šlo sletovat i "do luftu" tj. bez tišťáku. Jelikož se to chová jako "oteklý drát", nijak jsem to nepřipevňoval, jen jsem tu trojžílu přichytil k husímu krku izolačkou.




Obr.6 Finální "zakrytování" bužírkou (aby se tam neprášilo)



Obrázky připojení k budíkům:


]
Obr.7 Zadní strana tišťáku budíků (označení pinů B9 a A2)



Obr.8 Umístění "dobastlené" LEDky "Indikátor DRL" a pin A2



Obr.9 Budíky zepředu - zelená LED - Indikátor DRL

--------------------------------------------------

Následující seznam součástek berte jako příklad, co tam bude fungovat (bral jsem to z šuplíku - první co bylo)
Ceny jsou podle GM (všechno skladem):

T1 : STP16NF06 18 Kč ( jakýkoli N-Mos FET, zavřený pro GS=0V, Gate threshold (otevření) cca 4V a proud &1A )
ZD1 : BZX83V015 1.20 Kč ( zenerka na 15V)
D1,2 : UF4007 (nebo HER108) 1.50 Kč ( tohle je "shotky dioda", ale vyhoví jakákoli na 1A i míň (relátky teče 270mA a 170mA)
R1 : SMD 1206 1 KOhm
R2 : SMD 1206 100 KOhm

--------------------------------------------------
Petr Ra

#

   Autor  Komentáře
Daver
Administrátor



Články: 16777170
Komentáře: 39
 Zaslal: 19.10.2017 , 20:46  Předmět:    
Diskuze k článku: ZDE


Rating box? ? neni


  Články
 
  Jednoduchá elektronika pro zapnutí denního svícení na C7G
  Sekce: Jak na to
  Zaslal:  19.10.2017 , 15:12
   
AUTOR: PetrRa
Založen: 28.5.2015
Články: 1
Komentáře: 0

Hodnocení: 5.00/5.00 [1]

Technika Jak na to Klub Srazy a výlety Novinky a historie Partneři Můj příběh


 
Přejdi na:  
 
Časy uváděny v GMT + 1 hodina
You cannot post articles in this chapter
You cannot edit your articles in this chapter
You cannot delete your articles in this chapter
You cannot rate articles in this chapter
You cannot approve articles in this chapter

You cannot post comments in this chapter
You cannot edit your comments in this chapter
You cannot delete your comments in this chapter
You cannot rate comments in this chapter



Board Security

(104174 útoků)
::  www.honda-club.cz  :: poslední témata RSS TOPlist

[ Čas: 0.0477s ][ Dotazy: 37 (0.0135s) ][ GZIP on - Debug on ]